Producent | Rockstar North |
Gatunek | Akcja |
Tryb | Singleplayer |
Platforma | PlayStation 2, PC, Xbox, Mac |
Premiera | PS2: 21 października 2001, PC: 20 maja 2002, Xbox: 31 października 2003, Mac: 22 listopada 2010, iOS, Android: 15 grudnia 2011 PS2: 26 października 2001, PC: 24 maja 2002, Xbox: 2 stycznia 2004, Mac: 12 listopada 2010, iOS, Android: 15 grudnia 2011 PC: 14 czerwca 2002, iOS, Android: 15 grudnia 2011 |
Internet | /grandtheftauto3 |
Ograniczenia | PEGI: 18+, ESRB: M |
W trzeciej części Grand Theft Auto wcielamy się w postać bezimiennego (imię Claude poznajemy dopiero w GTA: San Andreas, gdzie bohater pojawia się jako postać drugoplanowa) "wolnego strzelca", który z upływem czasu coraz szybciej pnie się w górę mafijnej drabiny. Akcja gry toczy się w - tym razem już trójwymiarowym - Liberty City, wzorowanym na Nowym Jorku. Miasto podzielone jest na trzy dzielnice-wyspy: przemysłowe Portland, biznesowe Staunton Island oraz mieszkalne Shoreside Vale. Fabuła zawiązuje się w momencie, gdy nasz bohater wspólnie ze swoją dziewczyną napada na bank. Podczas ucieczki zostaje jednak przez nią zdradzony. Postrzelony zostaje aresztowany i osądzony. Szczęśliwie jednak w drodze do więzienia na konwój napada grupa Kolumbijczyków chcących odbić swojego szefa. Claude korzysta z okazji i wspólnie z kumplem z celi - 8-Ballem - dają nogę. 8-Ball pomaga nam w nawiązaniu nowych kontaktów i zarobieniu kilku pierwszych dolarów. Potem już robimy w mieście tyle szumu, że kolejni pracodawcy sami zgłaszają się do nas zainteresowani naszymi "wybitnymi" umiejętnościami. Po utrwaleniu odpowiedniej pozycji w przestępczym półświatku, przychodzi czas na zemstę...
Grand Theft Auto III, jako pierwsza część serii w pełnym trójwymiarze, jest dla wielu tą "pierwszą prawdziwą". I nie ma czemu się dziwić, bowiem taki świat o wiele bardziej przypomina rzeczywistość niż półpłaskie sprite'y, na które musieliśmy patrzeć z lotu ptaka. Był to więc dla GTA milowy krok, który przyniósł serii kolejną, jeszcze większą rzeszę fanów. Jednak razem z fanami pojawili się kolejni, zagorzali przeciwnicy, według których gra stanowiła teraz jeszcze większe zagrożenie dla psychiki młodzieży i jeszcze bardziej deprawowała.
Grafika w GTA III nie zachwycała, ale też nie była bardzo zła. Gracze na szczęście docenili grę za swobodę i wciągającą historię, którą twórcy chcieli opowiedzieć. Ogromne jak na tamte czasy miasto, pełne ludzi, samochodów, wąskich uliczek i ciemnych zaułków zrobiło swoje. Do tego doszła jeszcze świetna oprawa dźwiękowa i mnóstwo zadań pobocznych. Ciepłe przyjęcie przez graczy sprawiło, że producent idąc za ciosem już w rok po premierze odpowiedział kolejną częścią, opartą na tych samych mechanizmach rozgrywki i dodatkowo rozszerzoną o nowe możliwości.
Pozostałe okładki
Więcej informacji o grze