Producent | Rockstar North (PC, PSX), Rockstar Lincoln (GBC) |
Gatunek | Akcja |
Tryb | Singleplayer, Multiplayer |
Platforma | PC, PlayStation, Game Boy Color |
Premiera | PC: 28 listopada 1997, PS: 30 czerwca 1998, GBC: 22 listopada 1999 PC: 14 września 1999, PS: 14 grudnia 1997, GBC: styczeń 2000 PC: 02 września 2001 |
Internet | /gta |
Ograniczenia | PEGI: 18+, ESRB: M |
Skąd sukces gry? Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednym zdaniem. Na sukces w przypadku pierwszego GTA złożyło się wiele czynników. Po pierwsze gra była bardzo nowatorska. Podczas, gdy inni producenci pozwalali wcielić się graczowi w obrońców dobra, super herosów, czy po prostu stróżów prawa, ekipa (wówczas jeszcze) DMA Design dała każdemu możliwość zostania... złodziejem. Biorąc dodatkowo pod uwagę ogromny świat gry, jaki oddano nam do dyspozycji, możliwości siania zniszczenia, zamętu i terroru były praktycznie nieograniczone. Trzy wielkie, żyjące metropolie, pełne przechodniów i różnego rodzaju pojazdów, z których każdy mógł w mgnieniu oka stać się własnością głównego bohatera, a do tego sporych rozmiarów arsenał, zrobiły swoje - Grand Theft Auto zdobyło rzesze fanów na całym świecie. Bo cóż może sprzedać się lepiej niż zakazany owoc, który do tej pory był dla wielu w świecie rzeczywistym nieosiągalny (ze względu na oczywiste konsekwencje).
W GTA wcielamy się w postać drobnego złodziejaszka, który wykonując kolejne zadania na zlecenie różnych grup przestępczych, powoli pnie się po szczeblach mafijnej kariery. Zdobywa niemałe pieniądze, uznanie bossów, szacunek ulicy, aż w końcu sam zostaje grubą rybą. To tyle na temat idei gry. Nie ma ona jakiegoś wyraźniejszego wątku fabularnego. Wszystko w zasadzie kręci się wokół misji typu: ukradnij, dostarcz, odbierz coś, zabij kogoś i... nie daj się złapać policji. Ważnym elementem Grand Theft Auto jest czas. Akcja gry toczy się współcześnie, przez co dodatkowo zwiększa się jej realizm. Do dyspozycji mamy wiele rodzajów pojazdów i szereg broni o różnych możliwościach. To wszystko zaś umieszczono w granicach trzech wielkich miast: Liberty City, Vice City oraz San Andreas. Każde z nich ma odmienny klimat, a także swoje charakterystyczne miejsca.
Długo by wymieniać zalety GTA. Najlepiej samemu zagrać i przekonać się co oferuje ta produkcja. Żeby nie było nazbyt idealnie, wypada jeszcze wspomnieć o jej słabszych stronach. Część osób może zniechęcić dwuwymiarowa grafika usiłująca imitować 3D, ale to właściwie nic. Prawdziwy problem stanowi system zapisu gry. Swoje postępy można utrwalić jedynie pomiędzy kolejnymi miastami, których przejście nie zajmuje wcale kwadransa, więc gdy nasz bohater przypadkiem ginie, tracimy wszystko i zaczynamy misje w bieżącej lokalizacji od nowa. Trochę nieprzemyślane.
Grę można od dłuższego czasu pobrać za darmo ze strony Rockstar Classics. Z pewnością powinna znaleźć się w kolekcji każdego fana gatunku.
Pozostałe okładki
Więcej informacji o grze